DET SKER NU

 

Homeland-forfatter: sådan tiltrækker København film- og tv-produktioner

15 aug 2015, Posted by Liv Saalbach Holse in Uncategorized

I forbindelse med Copenhagen TV-Festival inviterede Copenhagen Film Fund en af verdens mest succesfulde TV-serieskabere til København. Howard Gordon var en nøglefigur på “24” og står selv bag “Homeland”, hvilket har indbragt ham tre Emmy-priser. Vi tog en snak med ham om Københavns potentialer og udfordringer som international filmby. Læs her det eksklusive interview, hvor han fortæller, hvorfor det er så vigtigt at have en økonomisk stærk Copenhagen Film Fund.

 

Hvad skulle der til, for at du som producer ville vælge København til at optage i?
”To ting. Det vigtigste er, om locationen passer til København. Det vil sige, optager vi i København som København, eller skal byen forestille at være en anden by? Vi optager lige nu i Berlin til næste sæson af ”Homeland”, fordi serien simpelthen foregår i Berlin. Men jeg optager også i Prag med en serie, der hedder ”Legend”. Vi bruger byen, fordi den kan ligne London og Paris. Vi valgte Prag, fordi der var en stor skatterabat. Og rigtig dygtige filmhold. Så de tre vigtigste faktorer er location, filmhold og økonomisk incitament. Dybest set penge.”

 

Hvad skal en by eller byområde kunne tilbyde for at tiltrække store filmproduktioner udover økonomisk incitamenter?
”Infrastruktur. Det er det vigtigste efter økonomisk incitament, som er langt vigtigere.”

 

Los Angeles blev en filmby, fordi den havde alting: Sol, havet og bjergene var tæt på osv. København er meget specifik København. Har du set nok af byen til at kunne vurdere, om den kan ligne en anden by på film?
“Jeg tror, at du har ret. Den er meget specifik. Den kan ikke gøre det ud for Paris, så det er en udfordring. Men vi bruger Budapest, fordi den kan ligne en fiktiv østeuropæisk by, så måske kan man også gøre det med København. Vi har bygget nogle fantastiske sets i Budapest med dygtige tømrere til en rigtig god pris.”

 

København er en dyr by og relativt lille. Hvilke udfordringer har København?
“Det er ikke en by, der nemt kan ligne en anden by. Men når jeg kigger rundt, kunne den godt ligne Vancouver, der tiltrækker mange produktioner. Vancouver har også en moderne stemning. Men den store attraktion ved Vancouver er skatterabatten.”

 

Vi har ikke skatterabat, men vi har Copenhagen Film Fund, der investerer penge direkte i produktionerne, der kommer. Er det vejen frem, eller er skatterabat bedre end kontanter?
”Begge dele. I Berlin håbede vi, at German Federal Film Fund ville give os penge. Vi har ikke fået dem endnu, men det var en vigtig grund til, at vi valgte byen. Kontanter og skatterabat er lige god. Det er to store incitamenter.”

 

Hvilket råd ville du give København for at få flere filmproduktioner?
”Hvis der er et økonomisk incitament – om det er skatterabat eller kontanter – så skal man skabe kontakt til filmstudierne og direktørerne og finde serier, der kunne optages i København. Måske hvis det foregår i fremtiden. Pitch direkte til studierne og informer dem om, at der er økonomiske muligheder i København og gode filmhold. Lav en stor bog om København, og gør noget af forestillingsarbejdet for dem om, hvorfor København kunne være et godt sted. ”The Martian” af Ridley Scott blev optaget i Budapest. Hvorfor kunne det ikke være København?”

 

Hvor kendt er Danamark og især København som potential location I Hollywood?
“Det er aldrig blevet nævnt. Jeg hører kun om ting, når der er et økonomisk incitament til at gøre det. Og jeg har aldrig hørt København blive nævnt endnu. Men hvis der er penge, skal man helt sikkert gøre opmærksom på. Spred ordet og sig, at I kan få nogle.”