DET SKER NU

 

CPH TV Series Masterclasses: ”Det er en luksus, og den type kursus jeg syntes er sjovest”

24 aug 2017, Posted by Liv Saalbach Holse in Uncategorized

Den hidtil største Copenhagen TV Series Masterclasses er nu veloverstået. 170 af Nordens mest talentfulde tv- og filmudviklere var i onsdags samlet på Den Danske Filmskole til to eksklusive sessioner med to af verdens absolutte sværvægtere indenfor tv-drama udvikling.

Det var den new zealandske forfatter og instruktør Jane Campion, aktuel med anden sæson af den prisbelønnende tv-serie ”Top of The Lake”, og den amerikanske forfatter Richard Price, som står bag HBO-hitserier som ”The Night Of” og ”The Wire”, der var inviteret til at dele, inspirere og nørde.

Efter to år med primært danske forfattere, instruktører og producere i de røde biografsæder åbnede vi sidste år op for at udvide deltagerkredsen til også at omfatte svenskere, nordmænd og finner. Det tilbud blev så positivt modtaget, at vi i år opjusterede yderligere med 30 pladser, hvilket også gav plads til et par amerikanere og en enkelt franskmand.

Copenhagen Film Fund har spurgt fem af gæsterne, hvorfor de deltager i Copenhagen TV Series Masterclasses og hvad dette format kan?

Anders Weidemann – svensk manuskriptforfatter og producent
Deltager for andet år.
”Jeg deltager for at blive inspireret og få nye teknikker til mit arbejde. Der findes ikke mange håndværksfokuserede arrangementer og seminarer i Norden med mulighed for at mødes med kollegaer fra andre lande, reflektere over eget materiale og lære nye teknikker.
Det er nogle af de største forfattere, der kommer her og deler der erfaringer med en lille eksklusiv gruppe, hvilket er en unik luksus. ”The Night Of” er i min optik en af de bedste tv-serier nogensinde lavet. Jeg arbejder med et lignende projekt for tiden, hvilket gør det desto mere relevant for mig at deltage i.”

IMG_4122

Tone Rønning, executive drama producer, NRK
Deltager for andet år.
”Det der gør det her masterclass-event helt unikt er, at det er lange sessioner med fokus på serie-skaberne, så der er tid til at gå i dybden med tematikkerne. Det gør en verden til forskel, at der er sat tre timer af frem for de sædvanelige tre kvarter. Af alle de seminarer og film- og tv-branche events jeg deltog i sidste år, var Copenhagen TV Series Masterclasses det bedste og vigtigste.
Det giver mig faglig indsigt i, hvordan tv-serier bliver til, og hvordan folk arbejder med det, og inspirerer mig til at prøve nye metoder og ikke at stivne i et mønster. Man får ny næring til at være i en forberedelsesproces. Og så er det fedt, at det er begrænset til to projekter, hvilket giver overskud til at komme forberedt.”

IMG_4118

Jeppe Gervig Gram, hovedforfatter på DR
Deltager for fjerde år.
"Her får man lov at nørde. Det er fedt at lytte til detaljerede erfaringer fra nogle af branchens absolut dygtigste folk, at få lov til at gå i dybden med deres arbejde – både værker og processer. Jeg vil gerne ned i alt det specifikke, ned i detaljerne. Det er ikke kedeligt for mig at høre, hvor lang tid en forfatter arbejder, hvordan hans eller hende arbejdsdag ser ud, hvordan han eller hun strukturerer sin proces, hvor mange han eller hun arbejder sammen med? Det er et indhold, som jeg ville rejse langt efter, men så er jeg bare så heldig, at det ligger i KBH.
Det er en luksus, og klart den type kursus jeg syntes er sjovest.
Det er vigtigt, det er internationale speakers. Selvom vi syntes, vi er dygtige til at lave tv-serier i Danmark, så er de største engelske og amerikanske tv-serier jo en anden liga, som kan give vigtig inspiration."

IMG_4121

Liselott Forsman, international project executive producer, YLE
Deltager for andet år.
”Det er totalt anderledes end alle andre fora, jeg ellers er involveret i i Europa. Det fine er, at det er en rigtig master class. Det er ikke et kommercielt forum, hvor en masse forskellige fagfolk fra branchen er samlet, og skal tæskes igennem et omfattende og varieret program. Her er der kun to speakers, så man når i dybden med fagstoffet.
Det er fantastisk, at man kan komme med så store navne til så lille et forum, at hvem som helst i rummet kan stille et spørgsmål. Særligt i år, hvor vi kunne se alle afsnit af ”Top of The Lake: China Girl” og ”The Night Of, som er en af mine favoritserier fra sidste år. Det er i absolut højeste liga. Det er de bedste, der kommer her!”

IMG_4110

Kristian Hoberstorfer, udviklingsansvarlig og producent, SVT
Deltager for fjerde år.
”Der er fokus på at samle håndplukkede, skandinaviske tv-skabere og krydre det med interessante internationale og aktuelle speakers. Den kombination er helt ideel. Man bliver inspireret og får nye ideer og tanker. Vi tager hele drama-afdelingen ned, både forfattere, instruktører og producere, og bliver inspireret og udvider vores netværk og horisont.
Man får en fornemmelse af, hvad der ligger i luften indenfor tv-serieproduktion og får netværket med en masse mennesker.”

IMG_4114

Copenhagen TV Series Masterclasses er arrangeret af Copenhagen Film Fund i samarbejde med Copenhagen TV Festival. Læs mere om eventet her.

 

Masterclasses -07098022

Top of The Lake-skaberen Jane Campion fortæller om seriens tilblivelse. Master class'en blev modereret af Lene Johansen.

Masterclasses -07097684

Der var i år 170 publikummer samlet til Copenhagen TV Series Masterclasses på Den Danske Filmskole.

Masterclasses -07097604

Den amerikanske forfatter Richard Price er manden bag både "The Night Of" og "The Wire". Hans master class blev modereret af Christian Rank.

Masterclasses -07097066

Gæsterne til dette års Copenhagen TV Series Masterclasses kom fra både Danmark, Sverige, Norge og Finland.

Masterclasses -07097809

Holdet bag den til dato største Copenhagen TV Series Masterclasses. Fra venstre: Mette Sig, Richard Price, Christian Rank, Jane Campion, Thomas Gammeltoft, Lene Johansen, Maria Hougaard.

Masterclasses -07097038