DET SKER NU

 

INTERVIEW: AMAT ESCALANTE OM AT LAVE VISUAL EFFECTS I KØBENHAVN

04 jul 2015, Posted by Liv Saalbach Holse in Uncategorized

Grundstenen til en af de film, der allerede nu kan betegnes som en af de mest ventede ved næste års filmfestival i Cannes, blev lagt i København i forrige uge. Det skete, da mexicanske Amat Escalante, der fik et internationalt gennembrud med prisen for bedste instruktør for ’Heli’ i netop Cannes i 2013, var i byen for at begynde arbejdet med sin næste film ’The Untamed’. Den har Copenhagen Film Fund investeret i (læs mere her) og muliggjort, at flere danske filmarbejdere bidrager til filmen på centrale positioner.

Fotograf Manuel Alberto Claro, der skyder filmen, og visual effects-ekspert Peter Hjorth har begge været fast inventar på Lars von Triers seneste par film. Det københavnske effekt-studio SODA bidrager også til filmens visuelle side, og Katrin Pors fra danske Adomeit Film er co-producer på filmen.

Vi mødte Amat Escalante, der er en af de mest interessant instruktører på den internationale filmscene lige nu, da han var i København til en snak om sin kommende film, der foregår i hans hjemstavn Guanajuato i Mexico, sine nye danske samarbejdspartnere og den kreative proces.

 

Hvad handler din kommende film, ’The Untamed’, om?

”Den handler om folk, der kæmper for at frigøre sig. Især om at være fri som kvinde, hvilket kan være svært i Mexico. Ligesom i resten af verden har mændene taget kontrol over samfundet. Ikke kun i Mexico City, men også i de mindre byer rundt om i landet, hvor jeg kommer fra, byen Guanajuato. De mest udsatte mennesker er kvinder, og denne film handler om en kvinde, der frigør sig fra samfundets undertrykkelse og mandschauvinisme.”

 

Hvor fandt du inspirationen?

”Jeg blev inspireret af en artikel i et blad. Hver by i Mexico har et ugentligt magasin, der viser meget grafiske billeder af alle ulykkerne, og sætter dem på forsiden for at sælge mere. Det er meget morbidt. Der var et billede af en mand, der var druknet. Overskriften var ”Lille bøsserøv død.” Det var chokerende at se, og jeg læste artiklen. Han var en mandelig sygeplejerske, der tilfældigvis var bøsse. Han blev myrdet og druknet. Bladet kunne bare have skrevet ”Mandelig sygeplejerske druknet”. Men det gjorde de ikke, og det siger meget om samfundet og mentaliteten, og det inspirerede mig til historien i min film. Det er meget barbarisk, og den spanske titel på filmen er ”La Region Savaje” (”Den barbariske region”, red.).”

”Jeg tror ikke, at folk nogen steder i verden ville bryde sig om at se et billede af en lokal død fyr. Men i Mexico ser jeg den slags billeder på forsiden hver uge, og nogle gange kender jeg dem endda. Det påvirker mig dybt og har indflydelse på, at jeg fremstiller vold meget voldsomt i mine film.”

’The Untamed’ gør brug af en del visual effects, da en mytisk skabning spiller en central rolle i filmen. Derfor er det vigtigt, at have kyndige folk til den opgave samt resten af filmens visuelle udtryk.

”Jeg kendte allerede til Manuel Alberto Claro på forhånd. Jeg havde set hans navn, der var spansk, så jeg blev nysgerrig, og så researchede jeg på ham. Jeg så ”Melancholia” og ”Nymphomaniac” (instrueret af Lars von Trier, red.) samt ”Reconstruction” (instrueret af Christoffer Boe, red.), og jeg var imponeret. Jeg kontaktede ham uden at kende ham, og sådan kom jeg i kontakt med Peter Hjorth. Det er meget vigtigt at forberede filmens visuelle side, før man begynder optagelserne. Det har Peter Hjorth 30 års erfaring med, så det giver os kreativt overskud.”

 

Hvordan går det med at arbejde sammen?

”Jeg har arbejdet sammen med Peter Hjorth og Morten Jacobsen (fra SODA, red.) i en uge nu, og det har været meget interessant. I al den tid jeg har lavet film, har jeg aldrig arbejdet sammen med nogen som dem. Jeg ved ikke endnu, hvordan skabningen skal se ud, så den udvikler sig, mens vi arbejder. Vi laver sketcher og tegner. Og jeg siger ikke til dem, hvordan skabningen skal se ud, det finder vi ud af sammen. Hvis man har travlt, kan man blive frustreret, for det er ikke nemt. Det udvikler sig langsomt.”

 

Hvorfor er visual effects så vigtige i denne film?

”Da jeg begyndte at lave film, ville jeg lave dokumentarfilm. Men på grund af min personlighed havde jeg svært ved at komme ind på livet af andre mennesker, og det frustrerede mig. Så da jeg begyndte at lave fiktionsfilm, blandede jeg dem med dokumentar. Jeg bruger altid amatørskuespillere, som jeg finder på gaden. Jeg syntes, at det kunne være interessant at bruge fantasy-elementer til at ramme noget endnu mere ægte – noget, der er større end denne verden. Derfor er de visuelle effekter vigtigere i denne film vigtigere end i mine tidligere film. Derfor arbejder jeg sammen med Peter Hjorth og SODA. De er enormt dygtige og kommer til at give denne film meget.”

 

’The Untamed’ forventes at få premiere på filmfestivalen i Cannes 2016.